چیزی که ما از سئو در سال 2016 آموختیم

چیزی که ما از سئو در سال ۲۰۱۶ آموختیم


رایان شلی مقاله نویس، به بررسی برخی از بزرگترین تحولات SEO در سال ۲۰۱۶ و پیش بینی هایی در سال ۲۰۱۷ می پردازد.


از زمان شروع به کار موتور جستجو، بهینه سازی موتورهای جستجو حائز اهمیت است. برای برخی ، این سه حرف کوچک ( SEO ) رنج و ناامیدی بزرگی را ایجاد می کند و برای دیگران، SEO کسب و کار آنها را نجات داده است. یک نکته بطور یقین این است که : داشتن یک استراتژی جستجو بگونه ای واضح و استراتژیک چیزی است که اغلب کسانی را که موفق می شوند از آنهایی که موفق نمی شوند جدا می کند.


همانطور که ما به جمع بندی در مورد سال ۲۰۱۶ می پردازیم ، اجازه دهید نگاهی به چگونگی رشد صنعت نیز بیندازیم و به سال گذشته نگاهی کنیم و سپس نگاهمان به آینده یعنی سال ۲۰۱۷ باشد.


صنعت رو به رشد


تنها چند سال پیش بود ، زمانی که اینترنت با هزاران پست ” SEOمرده است ” مواجه شد. خوب، حال ما اینجا هستیم و این صنعت مثل همیشه سرپا است. شهرت SEO در طول چندسال گذشته رشد کرده است. امروزه صنعت ارزشی بیش از ۶۵ میلیارد دلار دارد. شرکت های بزرگ و کوچک در حال تحقیق در مورد این هستند که چگونه استراتژی جستجو (search strategy) قدرت کسب و کار آنها را تغییر خواهد داد.


همچنانکه موتورهای جستجو و کاربران روبه تکامل هستند، SEO نیز دیگر فقط یک سرویس اضافه شده توسط طراحان وب آزاد نیست. با حجمی از داده ها ، دانش ، ابزار و تجربه که در بیرون وجود دارد ، SEO به نوبه ی خود تبدیل به یک صنعت قدرتمند شده است.


در طول این دوره از سال، دفتر نمایندگی من به تنهایی تعدادی قرادادهای جدید از نمایندگی های دیگر که قادر به ارائه جستجوی های خود نبودند را، دریافت کرده است. شکاف بزرگ میان کسانی که می توانند SEO ارائه دهند و کسانی که نمی توانند در واقع شروعی است که به آن می پردازیم.


ظهور هوش مصنوعی


هوش مصنوعی در حال حاضر در بسیاری از قسمت های زندگی ما به چشم می خورد. Google ، IBM،Amazon و Apple در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی باریک ( ANI ) بسیار فعال هستند. از ANI برای بطور خودکار درآوردن وظایف تکراری ، نظیر دنبال کردن جزئیات محصول ، تاریخ حمل و نقل ، تاریخ سفارش و انجام درخواست های بی شمار مشتری استفاده می شود.


ساندار پیچای ، مدیرعامل شرکت گوگل ، در نطق خود در گوگل اظهار داشت که ۲۰% از جستجوها در اپلیکیشن تلفن همراه و در دستگاههای اندرویدی جستجوهای صوتی هستند.


RankBrain ، سیستم یادگیری ماشینی هوش مصنوعی گوگل در حال حاضر در میان سه سیگنال برتر برای الگوریتم جستجوی گوگل است. اما چرا؟ گوگل بیش از ۳٫۵ میلیارد جستجو را در طول روز متحمل می شود ، و ۱۶ تا ۲۰ % از آنها جستارهای منحصربفرد هستند که پیش از این هرگز جستجو نشده اند. برای رسیدگی به این امر، تیمی در گوگل قدرت یادگیری ماشینی را برای کمک به ارائه نتایج بهتر تحت کنترل درآورده است.


مادامی که ما نمی توانیم RankBrain را کنترل کنیم، آنچه از دست ما برمی آید این است که در مورد چگونگی استفاده گوگل از آن بیاموزیم و سپس از طریق خلق محتوای خوب که باعث کسب اشتراک گذاری و لینک می گردد، برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد اعتماد در موضوعات مرتبط، به ابزار موردنظر کمک کنیم.


ما هنوز در مراحل آغازین این تکنولوژی هستیم اما همچنان که خانه ها بیشتر و بیشتر مجهز به ابزار هوشمند نظیرAmazon Echo و Google Home می شوند ، ما می توانیم مطمئن باشیم که این غول های تکنولوژی از دانش حاصل از جستجوهای صوتی برای برتری بخشیدن به تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.


Google Dance


هر از گاهی ، گوگل با به روزرسانی تعداد عمده ای از الگوریتم ها ما را شگفت زده می کند که تاثیر قابل توجهی در نتایج جستجو دارد.


در حالیکه آنها نزدیک به ۵۰۰ ترفند بر روی الگوریتم ها پیاده می کنند ، برخی از آنها به اندازه کافی بزرگ هستند تا توجه بسیاری را به خود جلب کنند. اجازه دهید نگاهی به ۴ مورد از به یادماندنی ترین به روزرسانی های سال ۲۰۱۶ بیندازیم.


افزایش الگوریتم Mobile-friendly


اندکی کمتر از یکسال پس از Mobilegeddon یک رویداد با دستیابی گوگل به الگوریتم رتبه بندی mobile-friendly موردتوجه قرار گرفت، غول جستجو اعلام کرد که به زودی اثرات این الگوریتم به نفع بیشتر سایت های mobile-friendly بنابر جستجوگر تلفن همراه افزایش می یابد. این افزایش در ۱۲ مه ۲۰۱۶ آشکار گردید ، هرچند تاثیر آن تقریبا در مقایسه با زمانی که الگوریتم رتبه بندی mobile-friendly در ابتدا راه اندازی شده بود، قابل توجه نبود.


Penguin 4.0


این نوآوری دارای دو فاز اجرایی است ، Penguin 4.0 در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ ساخته و وارد شد. این بعنوان یک الگوریتم آرام در نظر گرفته می شود که به جای جریمه کردن سایت ها باعث کاهش ارزش لینک های بد می شود. دومین فاز Penguin 4.0 دوره ترمیم است ، که در آن سایت هایی را که به وسیله ی Penguin قبلی به روزرسانی کرده است شروع به ترمیم می کند.


Possum


در حالیکه این بروزرسانی هرگز توسط گوگل تایید نشده است ، جامعه ی محلی SEO اشاره ای به آن کرده است و Google Maps در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۱۶ نتیجه داد.


مقاله نویس Fellow Search Engine Land جو هاوکینز اشاره می کند که این از زمانی که Pigeon در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید ، احتمالا بزرگترین به روزرسانی مشاهده شده در دنیای SEO محلی است. براساس یافته هایش او معتقد است که هدف از بروزرسانی ” متنوع کردن نتایج محلی و همچنین جلوگیری از spam شدن رتبه بندی ها ” است.


شاخص تقسیم


همانطور که جستجوی تلفن همراه بیشتر و بیشتر بدنبال به اشتراک گذاری نتایج جستجو است ، گوگل بطور فزاینده ای در حال گام برداشتن برای تبدیل شدن به اولین شرکت تلفن همراه است. در ماه نوامبر، گوگل اعلام کرد که استفاده از شاخص “اول طراحی برای موبایل” را مورد آزمایش قرارداده است ، به این معنا که نسخه ی تلفن همراه وبسایت برای اهداف رتبه بندی به جای نسخه ی دسکتاپ ، به عنوان نسخه ی پیش فرض در نظر گرفته می شود :


” برای اینکه نتایج ما مفیدتر باشد ، بطور آزمایشی شروع کرده ایم که نسخه ی تلفن همراه را شاخص قرار دهیم. اگرچه شاخص جستجوی ما همچنان شاخص واحدی از وبسایت ها و اپلیکیشن ها خواهد بود، الگوریتم ما در نهایت در درجه اول از نسخه ی تلفن همراه محتوای سایت ، برای رتبه بندی صفحات آن سایت در جهت درک داده های ساخته شده و نشان دادن قسمتی از آن صفحات در نتیجه استفاده می کند. ”


پیش بینی سال ۲۰۱۷


البته من فردی نیستم که باید پیش بینی انجام دهد ، اما چند مورد کوچک وجود دارد که در سال ۲۰۱۷ انتظار مشاهده ی آنها را خواهم داشت. اولا، تصور می کنم که ما RankBrain دقیق تر و قدرتمندتر در جستجو را مشاهده خواهیم کرد. این بدان معناست که ما باید در مورد محتوا ، لینک ها و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر دقیق تر فکر کنیم.


من اینگونه فکر می کنم که مشروعیت صنعت برای رشد ادامه خواهد داشت و SEO به معنای واقعی خود شناخته خواهد شد: “یک رویکرد بازاریابی قدرتمند”. شکاف میان مثبت و منفی گسترده تر خواهد شد و برندگان آنهایی خواهند بود که در واقع به وظایف خود آگاه هستند.


من فکر می کنم که big data به بهبود و قدرت بخشیدن به صنعت کمک خواهد کرد. همانطور که تکنولوژی باعث آسان شدن جمع آوری و خلاصه کردن اطلاعات می شود و کسانی که می دانند با آن اطلاعات چه کنند موفق خواهند شد. اهمیت داشتن ابزار مناسب برای کار حتی بیش از قبل ضروری خواهد بود.



منبع: Search Engine Land


جهت اشتراک گذاری